Dubbla gourmetvandringar

Den här helgen har vi haft gourmetvandring både på lördagen och söndagen. Båda dagarna följde min nya guide, som ska guida på engelska, med för att lära sig vad som ska sägas, prova maten för att veta hur det smakar mm. Under söndagen var även min tyska guide med. Hon måste uppdatera sig inför varje ny säsong då det alltid är en del nya produkter som serveras samt nytt som ska berättas. I år har vi även flyttat ett av våra matstopp.

Under lördagens vandring hällregnade det hela tiden och dessutom blåste det rejält ibland. Det gäller att klä sig ordentligt varmt och ytterst ordentliga regnkläder och stövlar förstås. Alla som hade slarvat frös ordentligt och många var ordentligt blöta. Vi hade satt upp alla våra tälttak över maten och även kompletterat med tältdukar att sätta på sidorna för att hålla borta vinden. Det är ett stopp som är extra utsatt när det blåser.
Tyvärr la min mobil av under dagen då den blev blöt i allt regnande. Det har ställt till stora problem för jag är ju instagramvärd för Swedish Welcome under veckan. Mobilen död så gick det inte att lägga in några bilder.

På söndagen var det uppehåll men fortfarande ganska kallt. Utan regnkläder på sig så behövdes i stället långkalsonger och även vantar var skönt att ha under delar av dagen. Vilken konstig majmånad vi haft. Alla deltagare under dagen var mycket nöjda och de njöt så mycket så klockan rusade i väg. Massor av godsaker handlade de även med sig från gårdsbutiken innan de åkte hem.

Kattfoten i full blom just nu

Frukostmöte

I går var jag runt till åtta olika producenter och hämtade varor till kommande gourmetvandringar. Det tog en stor del av dagen.

I dag startade jag med att åka till Gnesta och vara med på företagarfrukost för kvinnor. Trevligt och kul att träffa nya ansikten. Här hemma fortsatte sedan dagen med att skära och paketera allt som ska vara med på lördagens och söndagens vandringar.

Nu på kvällen hämtade jag Viveka vid bussen. Det första vi gjorde var att flytta på Miljon och Miljard. Det kändes precis som på den gamla hästtiden. En nostalgisk känsla. Viveka har ju varit här och hjälpt mig mycket med ridlägrena. Nu ska hon vara med på vandringarna för att lära upp sig. Hon kommer sedan ta hand om alla vandringar på engelska.

Viveka

Återbesök

I dag har jag varit iväg och hämtat bröd till gourmetvandringarna på ett bageri. I morgon bär det av åt ett annat håll då jag ska hämta resten av det jag behöver.

Eftersom jag passerade Åkers styckebruk på min resa idag stannade jag till hos våra f d grannar. Innan vi flyttade till Rocklösa hann vi bo 16 år i Åker. Jag hade tur att att de var hemma för jag bara chansade. Blev bjuden på kaffe och det var som i forna dagar att sitta på deras terass och blicka ut över den vackra trädgården.

Vi har även fått tillökning här på Rocklösa under dagen. Jag hade en höna som slutade ruva på sina ägg och de la jag i kläckaren. I dag har det kommit fem kycklingar. En annan höna startade samtidigt med sina ägg och hennes kläcks nu så hon får ta emot de från kläckaren. Får hoppas på att det inte blir alltför många. Fast jag hade faktiskt en dvärghöna en gång för länge sedan som hade försvunnit. En vacker dag dök hon upp med 23 kycklingar. Fattar inte hur hon kunde bre ut sig så mycket så att äggen fick plats under henne.

Dagens förstfödda

Mycket bilder

Nu blir det en hel del koncentration på att ta bilder under dagen som speglar min verksamhet. I går la jag ut tre stycken på Swedish Welcomes instagramkonto. Först en med mig själv vid Nergården, sedan en på vår gäst som skulle cykla iväg och slutligen från när hovslagaren var och skötte hästarnas fötter.

I dag startade jag med en matbild då jag gjorde beställningar av varor till kommande gourmetvandringar och sedan blev det en bild på det jag förberett för att välkomna våra tysktalande gäster som anlände vid middagstid.

Att vi skulle ha gäster i Nergården som nu ska bo en hel vecka har inneburit att jag storstädat där nere inför start på säsongen. Det blev ytterligare flera timmars puts under dagen trots att tyckte att jag nästan var klar. Hann även klippa lite gräs så det inte såg alltför vildvuxet ut. Skönt att veta att huset nu är rent från topp til tå.

Häng med nu

F o m i morgon börjar jag instagramma för Swedish Welcome. Jag kommer hålla på i sju dagar. Tanken är att ge en bild av vardagen på Rocklösa och sprida lite information om vad som sker här. Det gäller att komma ihåg att ta bra bilder hela tiden. Jag kan om jag vill lägga ut fler bilder per dag. Glöm inte bli en följare.

I morgon kommer hovslagaren så då är det dags att hämta hästarna från hagarna. Bouchette, Dominans, Rasmus och Musseron ska nog få byta till ett riktigt bra bete på gärdet mot sjön. Det gäller att ha en plan över hur de olika hagarna ska betas så att allt hinns med och inget gräs blir förvuxet.

Maj månad

Maj är en tuff månad för det är så mycket som ska hinnas med samtidigt. Nu har jag haft tre gourmetvandringar och känner att jag kommit in i gamla rutiner.

På tisdag kommer våra första veckogäster från Tyskland. Jag städar och putsar och fejar i Nergården. Vilken tid det tar att gå igenom allt. Nu har i alla fall fönsterputsarna varit här och gjort fint.

Det är dags att flytta hästarna men först måste jag kolla staket och reparera. Snart är det dags för getter så jättearbetet med fem trådar ska inledas.

Och så gäller det att hinna njuta av en underbart vacker månad. Färger, blommor och lukter, för att inte tala om alla roliga fåglar som sjunger eller visar sig överallt.

Jag har precis lycktas trycka ner några squashfrön i jorden men än så länge ligger grönsakslandet tomt. Tur att det varit så kallt.

Nästa helg är de sista dagarna i månaden. De avslutas med gourmetvandring både på lördagen och söndagen.

På måndag blir jag ny instagramvärd på Swedish Welcome. Du får inte missa mina inlägg där med bilder från verksamheten. Glöm inte trycka gilla.

Vilken avslutning

Vad lyckad vår avslutning för aktörer i Kosläppet blev. Vi pratade och utbytte tankar till och börja med och sedan åt vi en väldigt god middag. Vi började med en melongapazcho och en grön drink bestäende av bananer och vilda växter, därefter marinerad fläskytterfilé som vi grillade. Marinaden var den som jag la ut här på bloggen i januari. Måste säga att den är väldigt god. Till köttet hade vi kokt sparris och en squashsallad. Slutligen avslutade vi med jordgubbar, hemgjord chokladsås, vispad grädde och riktig italiensk galss gjord i Björnlunda. Var riktigt mätt efter alla rätterna.

Jag hade en snärjig dag då middagen skulle förberedas. Just nu grävs vägdikena längs vår väg så alla stängselstolpar skulle ner och sedan sättas upp igen när grävningen var klar. Jag passade även på att fylla på i frysen med vilda växter inför kommande gourmetvandringar. Det är nu de är som allra godast.

Morgonsoffa

Gnesta kommun bjöd in till morgonsoffa för företagare i morse. Jag brukar sällan gå men den här gången var det många intressanta gäster. Hon som leder morgonsoffan är riktigt bra och det blev många skratt. Nätverkade under frukosten med några nya bekantskaper och innan jag åkte hem så hann jag träffa min tyska guide, Berit och ett av våra kommunalråd. En morgon som var väl värd att stiga upp tidigt för.

På vägen hem stannade jag och övriga styrelsen för Kosläppet för att handla. Vi ska ha nätverks- och avstämningsträff med grillning i morgon  kväll här på Rocklösa. Det blir roligt att höra vad olika aktörer har haft för antal besökare och erfarenheter av Kosläppsdagen. Hörde ett rykte om att de haft över 1000 besökare på själva kosläppet.

Berit, vid det andra stoppet på Gourmetvandringen

Gourmetvandring i iskyla

För exakt två år sedan startade jag med min första gupp på matvandringen. Det var ett företag på 30 personer så det var en rejäl utmaning.
I dag på 2-årsjubileumet hade jag en gourmetvandring med en blandad grupp. Det skulle vara regn hela dagen men efter fem timmars vandring hade vi klarat oss helt. Otroligt skönt att väderlekstjänsten hade fel den här gången. Däremot var det så kallt så det var riktigt ruggit. Jag såg på deltagarna att de blev riktigt frusna. Ca 8 grader och blåsigt med isvind. Det är svårt att tro att vi är inne i  andra halvan av maj.

Det blev en lyckad dag och all mat som serverades gick verkligen hem. På fiskstoppet är det mesta med nya smaker och jag får massor med beröm för de olika rätterna. I år är det jag själv som tillagar det mesta som är med där.

På Rocklösa gourmetvandrings facebooksida går det ju numera att lämna en recension. Efter dagens vandring kom det in en ny med orden:
"Rekommenderas varmt. Annorlunda, proffsigt och mycket gott."

Det värmer att läsa så fina omdömen.

En kylig marknad

Genom en vän fick jag reda på att det skulle vara marknad i Strängnäs  under fredagen. Arrangören godkände att jag deltog så i morse for jag i väg med bilen lastad med bord, varor och reklam. Först hade jag bara tänkt att stå och marknadsföra mina gourmetvandringar men sedan bestämde jag mig för att ta med några fårskinn, ankägg och så lite annat från butiken.

Det var en ruskigt blåsig plats och det var verkligen svinkallt. Som tur var hade jag tagit på mig långkalsonger. Trots tjock tröja och vindtät jacka var det riktigt kallt så mesta tiden hade jag ett fårskinn över axlarna. Från början kom det några regnstänk men sedan höll det uppe.

Strängnäsborna var svårflörtade så affärerna gick så där. Däremot var det fler som verkade seriöst intresserade av gourmetvandringarna och det var ju huvudsyftet med dagen. Marknaden skulle hålla på till sex på kvällen men fem hade jag packat bilen och åkte hemåt. På slutet var det nästan inga kunder i farten.

Efter att jag tömt bilen och matat djuren väntade ett riktigt varmt kök där vedspisen var i full gång. Skönt att komma in och få värma sig ordentligt.

Trötta ben

Jag känner tydligt att min kondition och styrka inte är på topp nu när jag ska springa runt med porslin och mat ut till de olika stoppen under gourmetvandringen. Det är ganska tungt och ibland brant så man får ta i. Med fler pass framöver så kommer jag nog känna att det blir bättre. Nu på kvällen är mina ben så trötta. Jag har ju dessutom stått hela dagen.

Det blev en jättetrevlig vandring. Det var personal från ett gymnasium som kom idag. Prognosen sa regn från kl 13 och det stämde ganska bra. Vi hade en otrolig tur för när den första rejäla skuren kom satt deltagarna och åt. Alla fick plats under tälttaket så ingen blev blöt. Det var väldigt kraftiga vindar ett tag så jag var orolig att borden skulle välta men det klarade sig.

Det kom sedan en del nya skurar under vandringen men bara när vi var på plats och åt. Så fort vi gick utanför tälttaket och skulle fortsätta upphörde det. Det var däremot inte så varmt så det var riktigt skönt att ha både regnbyxor och regnjacka på sig.

Det var ett riktigt njutargäng som var med och det är alltid så roligt när man ser att det som dukats upp uppskattas och kommenteras positivt.

Vädret trilskas

Vädrets makter är inte riktigt med oss i år. Jag vill ha uppehållsväder när det är gourmetvandring. I morgon är det dags igen med deltagare från ett företag. Som det ser ut nu kommer vi få lite regn under dagen. De första timmarna uppehåll men sedan duggregn. Jag hann aldrig plocka ner tälttaken från söndagens vandring och det var väl tur det. Det jag inte gillar är att det ser ut att blåsa en del också. Det innebär att regnet kan slå in ändå. Jag hoppas nu på att jag i morgon när jag vaknar så har de ändrat prognosen till det bättre.

I dag har jag förberett allting till vandringen. Det märks att det är början på en ny säsong för jag har inte full kontroll på allt. Tur att jag har en lista att titta på så att jag inte missar någon detalj.

Alla hästarna går på bete och det är skönt när man har mycket att göra. I dag var sista dagen att bli klar med EU-stödsansökan, Känner mig ganska nöjd att jag under de sista veckorna faktiskt lyckats med både den, momsdeklarationen och den stora deklarationen för 2014.

Det blev regn

Det blev faktiskt exakt så som SMHI förutspådde. Vi fick regn vid 14-tiden. Då hade mitt gourmetvandringsgäng kommit fram till stora stoppet och eftersom Anders och jag satte upp tälten igår så befann sig alla under tak och åt när regnet satte igång. När vi var klara på det stället och skulle vandra vidare så slutade regnet och sedan kom det igen några gånger men bara när vi stod under tak på de andra stoppen. Snacka om tur!

Jag har haft en väldig tur med att det alltid brukar vara fint väder när jag har gourmetvandringar. En enda gång på två år har det regnat under vandringen och så kom det en hastig störtskur på några minuter förra sommaren. I övrigt har det alltid varit uppehåll.

Jag har lite nya produkter med på årets vandring och flera av dem gjorde riktigt succé.

Butiken öppen

Har idag arbetat hårt i 17 timmar i sträck. Först skulle det sista göras klart i butiken inför säsongsstarten och sedan var den öppen till kl 17.00. Jag hann inte äta för även om det ibland inte var några kunder så räckte det med att tänka tanken att gå därifrån så dök det upp någon. Det var färre som kom i år än förra året men försäljningen var ungefär lika stor.

Välfyllt i hyllorna

Efter att jag stängt butiken har jag fortsatt med att förbereda söndagens gourmetvandring. Så mycket att komma ihåg och få ordning på inför säsongen första. Skönt att det inte är så stort gäng denna gång. Tyvärr har de hotat med regn så för säkerhets skull har vi rest tältduk över många av stoppen.

Betessläpp

Äntligen har vi släppt hästarna på bete. Det har varit så mycket hela tiden men egentligen har det inte var någon större stress för gräset har stått tämligen still när det varit så kyligt. Nu har det vuxit på sig lite de sista två dagarna så med lite fortsatt värme ska betet räcka ett tag. Jag avmaskade hästarna häromdagen så de är väl förberedda för sommaren. Skönt att inte beöva tänka på foder nu när jag går in i den intensiva perioden med gouremtvandringar och öppande av gårdsbutiken.

Jag har i stort sett använt hela dagen till att förbereda inför helgen och än återstår mycket. Försöker i år sätta upp priser vid varje varuslag i butiken så att det blir bättre för kunden.

Återträff

I dag hade jag inbokat en återträff i projektet jag tidigare deltagit i. Det är ett så härligt gäng att träffa och alla delar med sig av bra förslag så en sådan här dag vill man inte missa. Jag utnyttjade resan till att både på ditvägen och hemvägen passa på att stanna vid olika producenter och hämta varor till butiken och vandringen.

Nu börjar det se riktigt fint ut i alla hyllorna. Tyvärr fick jag inte till det med ett stopp så jag får väl klara mig utan de varorna tills jag har tid att åka igen.

I brevlådan låg det idag ett spännande kuvert. Det var från sörmlands turistutveckling och innehöll en kopia av en artikel skriven i tysk press för de tyskar som gillar skandinavien. Journalisten hade varit med på en matvandring i fjol och skriev jättetrevligt och utförligt om sin upplevelse här på Rocklösa. Nu blir det riktigt spännande att se om det får någon effekt på bokningarna.

Hårdkörning

Nu är det riktigt mycket som ska hinnas med. I går kväll fick jag en sen gäst till boendet och idag kom en leverantör hit med sina varor. Därefter dök sotaren upp. Där emellan gjorde jag klar min bokföring för första kvartalet och fyllde i momsdeklarationen. Det gäller att ta itu med det nu när jag är inne i det efter deklarationen. Veckan är så full inför öppnandet av gårdsbutiken och första gourmetvandringen så min göra-lista är jättelång och allt måste hinnas med.

I morgon blir det städning av butiken med dammsugare och våttorkning. Planen är att jag ska hinna göra lite bättre prisskyltar till årets säsong och så behöver jag hinna sy några draperier att hänga upp..

Mitt i allt har min nästa höna fått kycklingar. Jag har räknat till fem stycken små. De är vansinnigt söta.

Deklaration

Solen sken men jag var tvungen att sitta inne nästan hela dagen. Det sista med bokslutet och sedan deklarationen var tvunget att vara färdigt. I morgon är sista dagen för inlämning. Tyckte inte jag hade så mycket kvar men timmarna går och det är mycket som ska kollas.

Mitt på dagen gjorde jag ett avbrott. Anders skulle hjälpa mig att röja några träd som fallit just på de platser som vi går på när det är gourmetvandring. Det var skönt att komma ut i solen en stund och det var så vackert.

Mängder med kabbeleka blommade vid ån och borta vid vår brygga låg det två eller tre olika sorters sjöfåglar. Jag hade inte kikaren med mig så det var svårt att se vilka sorter det var.

Vi blir med getter

Jag har beställt 6 stycken bockkillingar. De kommer snart födas och efter ca 6 veckor vänjs de av från sina mammor och sedan är det dags att flytta till Rocklösa. Jag var på kurs i vintras och lärde mig under en hel dag en massa om att ha getter. Det jag fastnade för var att de är superduktiga slyröjare. De fullständigt dyrkar löv och tunnare kvistar. Vi har massor av arbete för dem. Deras första projekt ska bli Trollbergshagen så de kommande veckorna ska jag bygga ett rymningssäkert elstaket. Getter är ju kända för att vara svåra att hålla inne. I höst blir det killingkött. Vi tar redan nu emot beställningar på detta exklusiva kött.

Hitta vägen

I dag har jag åkt runt och satt upp skyltar inför nästa helgs Kosläpp. Jag passade även på att göra några nya för Gårdsbutiken som jag också placerade ut när jag ändå åkte runt. Det blev bra på alla ställen men sedan började det blåsa något förfärligt. Misstänker att jag får åka en runda igen för att ställa upp dem och kanske reparera en del. Det var stormvindar utan dess like här hos oss. T o m skylten som visar Nergården som stått där utan problem i ett års tid hade gått omkull. Det visade sig att stålet som är nerkört i gjorden hade gått av i ena benet. Det är alltså stora krafter som varit i farten.