Äppelkaka

 
Nu har jag plockat av alla äpplen på vårt James Grieve-träd. Det blev en rejäl skörd och naturligtvis var jag tvungen att göra en härlig äppelkaka till kaffet. Tänkte dela med mig av receptet så här kommer det.
 
Smörj en form
Skala och dela i klyftor 5 stora äpplen och lägg i formen
Strö över ca 1 dl björnbär eller blåbär
Hacka 1 dl hasselnötter eller mandel blandat med pumpafrön så att det blir små bitar
Tillsätt drygt 1 dl mandelmjöl och 1 dl kokosflingor
Är du strikt kan du hoppa över sötning annars kan du ta 1 tsk - 1 msk honung beroende på hur söt frukten är
Hacka slutligen ner 100 gr smör i blandningen så det blir smuligt
Fördela över frukten
Grädda ca 25 min i 175 grader. Äpplena ska ha blivit mjuka.
Servera med grädde med eller utan vaniljpulver
 
Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0