Kokhöns - svårt att få tag i

När jag flyttade hemifrån kunde man köpa kokhöns i butiken. Hönsen var äldre hönor som gjort sitt i äggproduktionen. Det var jättegod och billig mat. Det var riktigt långkok för man fick räkna med 3-4 timmar innan hönan var mör. Sedan försvann kokhöns från försäljning för det ansågs väl inte lönsamt att ta hand om dem. Förskräckligt egentligen, att inte ta hand om riktig mat.
 
Nu har jag läst en artikel om att det börjar finnas igen i vissa butiker. Tror det är hönor från ekologisk äggproduktion där någon ägare tyckt som jag - ta vara på en resurs.
 
Vi åt inte höna utan gammal tupp igår till middag. Det går ju precis lika bra och är ju oftast en ännu större kropp. Vår avsikt var inte att tuppen skulle bytas ut men höken tyckte annorlunda. Han hackade ihjäl honom utan att skada köttet i övrigt så det fick bli vår middag (3 ggr).
 
Efter att kokat tuppen i 5 timmar (det råkade bli så för jag glömde att jag hade en kastrull på spisen) så var den härligt mör. Lite spad med curry, smör och en skvätt creme fraiche blev en härlig sås. Första gången hade vi sellerimos som tillbehör. Har inte planerat för nästa måltid än.
 
Rekommenderar er läsare att verkligen försöka hitta höns i butiken. Det blir så gott!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0