Svamp med lukt

Var bara tvungen att gå en liten svamprunda idag. Det är så skön avkoppling och det är så mycket svamp just nu så det är extra roligt. Jag plockade några nya sorter och så hittade jag en marsipankremla. Som ni hör på namnet så luktar den marsipan. En härlig doft. Tyvärr så är den oätlig men lukten gör en glad ändå. Nästa luktsvamp var en kokosriska. En härlig doft det med men den är inte lika ovanlig. Sedan hittade jag en grupp med mandelriskor. En av mina favoritsvampar. Den luktar skaldjur så det står härliga till. När man tagit i svampen biter lukten sig riktigt fast i huden.
 
Jag hade två mål med dagens promenad, fläckkantareller och scharlakansvaxing. Den förstnämnda var det bara ett fåtal av men den andra fanns det helt plötsligt stora härliga exemplar av. För fem dagar sedan var jag ute på samma plats och då fanns det inga. Nu ska jag koka ur vattnet och stoppa allt i frysen. I morgon blir det en kantarellpromenad för jag såg en massa fina på ett ställe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0