Rena explosionen

För två dagar sedan hade jag svampkurs. I dag gick jag exakt samma väg upp till skogen och överallt stod det svampar som inte fanns där i förrgår. Otroligt så fort det kan växa. De två varma dagarna har gjort att det fullkomligt exploderat med svamp.
 
 
Jag hade ett bestämt mål i sikte för jag hade sett knoppar av stolt fjällskivling och nu räknade jag med att de var lagom att plocka. Där stod de så granna och det blev nog sju stycken som åkte ner i korgen. Jag tog även en runda upp i bergen och fick ihop en hel del sotvaxing. Det är en av mina stora favoriter.
 
Varje gång jag är i skogen drar det in mörka moln. I dag började det även blåsa hårt och det blev nästan en kuslig känsla bland träden. Jag hann precis hem innan det började vräka ner regn. Med blåstens hjälp regnade det på tvären.
 
Jag vill höja ett varningens finger för alla er som brukar plocka svamp. Det är ett stort år för vit flugsvamp. Jag har aldrig sett så många och framförallt är de ovanligt stora och ståtliga. Faktiskt för en gång skull ganska lika en champinjon. Fast de har ju strumpa förstås. Du som läser det här - var försiktig när du plockar vita svampar i år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0