Debatt på TV

Har just tittat på ett debattprogram på TV. Det händer inte så ofta för jag tycker sällan man får ut något av det hela. Det är för kort om tid för bra diskussioner och oftast hinner folk knappt komma till tals. Det här programmet ville jag ändå se för det skulle handla om LCHF. Det blev som det brukar men ändå hann det komma fram en hel del bra saker med att äta LCHF-kost. I panelen fanns det även traditionella dietister varav en pratade om att frukt var ett måste för vitaminerna. Ha ha. Hon borde läsa på lite bättre.

Alla tror att t ex C-vitaminer bara finns i frukt och då speciellt i citrusfrukter. Så här ligger det till. På en lista över alla livsmedel där de är listade i ordning efter de som innehåller mest kommer apelsinen på plats 43. Vad finns då före? Bl a nypon 1250, paprika 205, persilja 200, svarta vinbär 120, bladkål 110, soltorkad tomat 102, brysselkål 90, rödkål 80, broccoli 78, blomkål 61, spenat 60. Siffrorna anger mg/portion. Apelsin innehåller 51.

I LCHF-kosten äter vi grönsaker i stället för potatis, pasta, ris och bröd. Framförallt olika sorters kål som står högt på listan. Jag får i mig betydligt mycket mer vitaminer och mineraler idag med nya kosten än innan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0