Felaktiga påståenden

Oj, så mycket det skrivs och debatteras om LCHF just nu. Kvällspressen öser på med hur bra det är ena dagen och hur farligt det är med denna kost nästa dag. Allt för att sälja så många lösnummer som möjligt. På TV har det varit en massa debatter, senast nu i morse. I kväll kommer nästa debatt kl 23.00 för den som är nyfiken. Kostdoktorn Andreas Eenfeldt har en tuff uppgift att försöka förklara vad LCHF egentligen är. De så kallade experterna anställda av statliga myndigheter försöker skrämmas med att man bara äter mängder av kött och fett. Så fel, så fel. Jag och de flesta med mig upplever i stället att kött/fiskkonsumtionen är på samma nivå eller mindre än tidigare och oj så variationsrikt man äter med massor med goda grönsaker. Förr var det mest lite sallad, tomat och gurka. I LCHF äter man mer naturligt och bra fett så att säga äkta vara. För en del räcker det med att steka köttbiten i smör för att känna sig tillfreds och andra behöver en portion gräddsås för att bli mätta. I alla fall långt ifrån den skrämselpropagandan som de ej pålästa försöker med.

Det är en del som påstår att LCHF inte passar dem. De har provat osv. Igår läste jag ett intressant inlägg från en som börjat. Hon hade tagit hjälp av en kostrådgivare i LCHF och fått hjälp med att äta i rätt förhållande mellan protein, fett och kolhydrater. Genom att ta hjälp misslyckas man inte. Människor är så fettskrämda, många är vana att inte äta sig mätta mm och då är det svårt att på egen hand starta det nya livet. Jag ser nu fram emot att hjälpa alla som behöver att komma igång med sitt LCHF-liv. Jag har både enskild kostrådgivning, helgkurser och en veckokurs i sommar. Helg och och veckokurserna bor man här på Rocklösa och äter gott . En perfekt semester i hälsans tecken.



Jag har just kommit från affären och detta blev dagens inköp. Vitkål, fänkål, blomkål, ruccola, persilja, purjolök, broccoli, hackad spenat, champinjoner, citron, lime, dijonsenap, rökt lax, ägg, bregott, bacon, makrill, rödspätta, strömming, torsk och färska kycklinglår. Har lite grädde, smör och cremé fraiche i kylskåpet som blir komplement till veckans varor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0