Smaskigt knäckebröd

När jag gick på kostrådgivarutbildningen fick jag ett recept från min bordsgranne på ett knäckebröd. Hon älskade det så det lät ju lockande. Det är otroligt lättbakat och det smakar väldigt likt vanligt knäckebröd. Jag tänkte jag skulle dela med mig av receptet till er alla. Om man bakar hårt bröd på mjöl är det väldigt tidskrävande och det kräver en massa kavling. Dessutom får man stå vid spisen länge eftersom det blir så många plåtar. I det här receptet rör man snabbt ihop ingredienserna, låter det stå några timmar och så smetar man ut det på plåten och så sköter det sig självt i ugnen ett bra tag.

Lycka till. Kommentera gärna vad ni tyckte om det.

Fröknäcke

3 dl helt linfrö
1,5 dl sesamfrö
1,5 dl pumpafrö

Blanda och rör ner 5 dl vatten, ev lite salt. Låt stå och svälla i tre timmar. Det går även bra att blanda ihop det kväll 1 och sedan grädda det kväll 2 men ställ det i kylskåpet med plast över om det ska stå länge.  Lägg ett bakplåtspapper på plåten och smörj med lite smör. Bred ut smeten så det täcker i stort sett hela plåten. Grädda 1-1,5 timmar beroende på ugn i 150 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0