Kursdag

Fick stiga upp tidigt i morse för att hinna klart allt innan kursdeltagarna skulle dyka upp. Alla svampar skulle plockas upp och märkas med vilken sort det var. Fika och smörgåsar skulle också ordnas. Det är intressant med brödåtgången. Det finns köpebröd och så finns det LCHF-bröd på fatet. Märkligt nog går det nästa bara åt LCHF-bröd varenda gång. Jag hade köpt ost och så gjorde jag kokta ägg som jag skivade och så en skål med räkor och för den som önskade majonäs. Det var länge sedan jag åt en sådan räkmacka. Himla gott!

Jag och en annan svampkonsulent hade bara två timmar på oss att hålla i svampdelen av kurseen. Det är lite kort kände jag. Man får välja ut några viktiga saker man vill förmedla. Tror i alla fall att dagens gäng känner sig tämligen bergsäkra på kremlor och riskor.

Den andra delen av dagen hade vi kurs i utomhusmatlagning. Vi gjorde en eld uppe i Hagstugehagen och så wokade vi en god älgskavsgryta och hade foliepaket på glöden med potatis, rödbetor, broccolig och blomål och tomater med getost. Det blev väldigt gott och det var mysigt med matlagning över eld. På den delen av kursen var jag deltagare och var med för att lära.


Vi hittade både svart trumpetsvamp och trattkantareller i bra storlek

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0