Scharlakansvaxing

Vilken svamplycka. Halva korgen full med scharlakansvaxing. Jag har bara plockat så mycket en gång tidigare i mitt liv. Jag har ett litet ställe här på Rocklösa där det brukar dyka upp några svampar men i år var det massor och de var stora också. Det är en svamp som inte är så vanlig nu längre eftersom det blir mindre och mindre med betad mark vilket är en förutsättning. Den är så vacker med sina röda och gula färger. Hela stekpannan är fylld med gul svamp när den kokat bort all vätska. Det blev tolv paket att stoppa i frysen.



Det är faktiskt nu i otober som delikatesserma dyker upp. Fördelen är också att det är mindre med mask som konkurrerar om läckerheterna. Jag hittad några fina champinjoner och några stora gula trumpetsvampar också. Det är extremt mycket svart trumpetsvamp i år och de är i jätteformat. Det får bli lite plockning av dem nästa gång jag går ut.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0