Den fantastiska blomkålen

Jag har upptäckt en grönsak som jag trodde jag kände till. Alla vet ju hur kokt blomkål smakar och det har jag väl tyckt varit OK men inte så att jag ätet det så speciellt ofta.

Det började med att jag fick ett recept av vår dotter på ett blomkålsmos med vitlök. Wow vilken underbar smak! Sedan hittade jag ett recept till på blomkålsmos som Björn Ferry brukar laga. Efter dessa smaksensationer kan jag bara säga - varför i hela friden äter man potatismos? Blomkålsmos smakar inte alls som kokt blomkål och det är nog hundra gånger godare än potatismos.



Nu har jag upptäckt ytterligare en variant av denna fantastiska grönsak - blomkålsris. Man river blomkålen på rivjärnet. Det bir smått nästan som ris och så steker man det i mycket smör. Neutral, lite krispig smak som passar suveränt till mat. Tänk vilken felaktig uppfattning jag hade om blomkålen innan jag upptäckte den på riktigt.

Ett blomkålsmos innehåller 2,5 g kolhydrater på en 100 gramsportion. Potatismos ca 30 g kolhydrater. När det gäller blomkålsris blir det 2 g och vanligt ris 80 g.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0