Roligt med svamp

Svampkurs hela dagen med ett otroligt entuastiskt gäng. Här på Rocklösa och i omgivningarna har vi väldigt mycket olika arter och mycket svamp så kursdeltagarna blev helt lyriska över rikedomen. En av dem hade en dröm om att får hitta svart trumpetsvamp och få lära sig hur de växer. I år är det ett riktigt gynnsamt år när det gäller dem så hon fick sin dröm uppfylld med råge.

Efter lunch åkte vi iväg till skogen en bit bort och i mina ögon var det där svampen fanns som jag har högst på min önskelista: rödgul trumpetsvamp och sotvaxing. Denna rödgula trumpetsvamp hittar jag mycket sällan så det var faktiskt en deltagare som förde oss till fyndplatsen. Vilken lycka!

Rödgul trumpetsvamp
Rödgul trumpetsvamp


Rensningen efteråt är mindre kul men det mesta är nu packat för infrysning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0