Scharlakansröd vaxing

Vi har haft flera nätter med 3-4 minusgrader. Funderade lite på hur svampen hade klarat sig så bestämde mig för en lite promenad. Jag började med att gå bort till mitt lilla ställe där det ibland kommer upp scharlakansröd vaxing. Det är en riktig delikatess. Det är en svamp som är på tillbakagång för den kräver gamla betade marker som hålls öppna. Eftersom vi får mindre och mindre  med betesdjur i vårt land så försvinner också förutsättningarna för att den ska kunna överleva.


Lycka att hitta så många scharlakansvaxingar på samma ställe

På mitt lill ställe stod det fyra ganska kraftiga och fina exemplar. Letade lite runt men så drog jag mig lite längre bort och där stod det fler. Härligt! Fortsatte och fler och fler dök upp. Tillslut kunde jag inte ta mer utan fick gå hem och hämta en riktig korg för att skörda resten i. Snacka om lyckodag.


Scharlakansvaxingen nerskuren i pannan


Underbart gul blir svampen som stekt

Strosade sedan lite i hagen uppe i skogen och ramlade över en fin blomkålssvamp. Blomkålssvampen växer alltid vid en tall och återkommer varje år på samma ställe vid stammen. Nu har jag åtta blomkålstallar som jag brukar ha koll på. I år kom det på ett ställe två svampar på samma tall.

Jag gjorde ytterligare ett roligt fynd, det var en stinksvamp eller liksvamp som den också kallas. Den luktar verkligen så man tror allltid att det måste ligga ett dött djur i skogen. Men så hittar man svampen och då förstår man. Den ser verkligen annorlunda ut eller hur?


Stinksvamp med tre flugor som dragits till dess lukt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0