Vad fantastiskt det är!

Under våren utbildade jag mig till coach i HAE som betyder Horse Assisted Education. Man kan översätta det till att jag har hästunderstödd utbildning/utveckling. Det innebär att ett antal deltagare är på Rocklösa under en eller två kursdagar och tillsammans med hästarna genomför mycket enkla övningar. Övningarna är så enkla så man behöver ingen som helst hästvana.

Vad är det då som händer? Jo hästen fungerar som en spegel av människan som utför övningen med den. Hästen reagerar inte på vad vi säger utan på det vi verkligen menar. De är fantastiska på att läsa kroppsspråk och icke verbal kommunikation. Hästar reagerar inte bara på dina tankar utan även på vad du känner. Det går helt enkelt inte att dölja något för hästen. De har förmågan att ge dig svar på vad du känner och tänker utan att du kanske var medveten om det.


Grattis deltar i kurserna "Personlig utveckling"

I övningarna speglar hästen våra handlingar och ger oss en omedelbar och löpande feedback, vilket i sin tur hjälper oss att förändra och anpassa vårt beteende. När vi sedan överför detta till vårt dagliga liv hjälper det oss att förbättra vår kommunikation och våra relationer till allt och alla i vår omgivning. Du utvecklar dina förmågor i t ex att sätta gränser, vara tydlig i din kommunikation, hantera stress och konflikter.

Hitintills har jag haft några kurser i personlig utveckling men kommer också erbjuda ledarskaps- och kommunikationsutbildning och teambuilding.


Clarissa står för den känsliga individen vid "Personlig utveckling"

Det är så otroligt underbart roligt att jobba med detta koncept. Jag och mina hästar hjälper människor att må bättre, utveckla sig själva, bli bättre på samarbete och få lättare att utföra sitt arbete eller uppfostra sina barn. Ja listan kan nog göras hur lång som helst. Det som är så spännande är att det händer massor med positiva saker för varje människa men det är olika för varje individ beroende på var i livet vi befinner oss.


Mulle ger många aha vid "Personlig utveckling"

Det var lite bakgrund. Nu måste jag bara få dela med mig av vad några har upplevt efter en dagskurs på Rocklösa. Så här säger de några veckor efter kursen:

- Jag fick en känsla av trygghet som jag aldrig känt förut.
- Jag har landat i mig själv.
- Jag var verkligen närvarande i nuet när jag åkte hem ifrån kursen.
- Jag har inte dåligt självförtroende längre.
- Man måste verkligen visa tydligt vad man vill. Handling, istället för en massa mail och ord. Nu får jag alla medarbetare med mig.
- Jag har blivit tydligare med barnen hemma; inte genom att prata högre eller bli argare utan genom att visa vad jag vill. Så skönt, inget bråk.


Rasmus är vår fjärde medarbetare i "Personlig utveckling"

Vill bara tillägga att även jag blivit en ny människa efter att jag genomgått övningarna. Jag har utvecklat mig själv och mår väldigt mycket bättre numera (fast jag tyckte jag mådde bra innan också men nivån är nu oerhört mycket högre).

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0