Svampplockning i november


Jag trodde väl inte att mitt första inlägg på bloggen skulle handla om svamp nu när vi kommit in i november men eftersom jag ska ha ett mamma-barnläger nästa helg och har planerat att bjuda på svampsås så gav jag mig iväg till skogen efter att stallsysslorna var gjorda, för att se om det fanns någon svamp. 



Det första jag sprang på var en kungschampinjon. Det hörs ju på namnet att det är en av de bästa svamparna man kan hitta. Tyvärr var den några dagar för gammal för att vara fräsch så den fick stå kvar och sprida sina sporer för att gynna återväxten. Lite taggsvamp blev det sedan och därefter trattkantareller (höstkantareller). Jag måste säga att jag inte förstår mig på folk som plockar dem redan i september då de oftast är pyttesmå. Nu på senhösten har de blivit rejält stora och är mycket mer lättplockade. Vi har haft mycket frostnätter ner till –5 men det verkar inte bekomma dem. Vet att jag plockade trattisar i december ett år. Då var de frysta och helt stela och väldigt lättplockade genom att de bara var att bryta av som en tunn kvist ungefär. Efter trattisarna bar det upp i hällmarkerna för att leta frostvaxing. Hittade ett antal och spanade också in var jag ska hämta mossan (eller rättare sagt laven) till min adventsljusstake när det är dags för första advent. På hemvägen hamnade jag på världens ställe med svart trumpetsvamp. De var också i kolossalformat och så många så jag får ta och återvända en annan dag för kassen rymde inte mer.




Undrar varför människor inte tror att det går att gå på svampkurs i november?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0