I mål

Äntligen så har jag även strängat min vall och nu ska det bara torka lite mer. Det jobbet gör solen i morgon och framåt kvällen kommer killen med sin bal-- och plastmaskin och sedan står alla våra stora vita balar där på gärdet och det är bara för mig att åka runt och hämta dem och stapla upp dem på gårdsplanen.
 
Det har varit en tuff dag som verkligen har testat tålamodet. Det började med att röjsågen tappade en skruv när jag skulle slå sly till getterna.
Sedan krånglade slåttermaskinen när jag skulle ha av den från traktorn.
När jag därefter skulle lyfta fram strängaren med hjälp av lastaren så gick det inte att lyfta lastaren på traktorn. Efter många turer och försök så lyckades det tillslut.
Det var inte så lätt att få ut den men det lyckades slutligen. Jag åkte bortåt på planen där jag skulle ställa den så det var lätt att fästa den på traktorn. När jag nästan är framme går linan av och hela maskinen dimper i backen.
Med ny lina och  mycket lirk och med hjälp av brädor får jag den på rätt köl.
Dags att sätta fast den. Allt går bra tills det är dags för kraftöverföringsaxeln. Den är helt omöjlig. Jag står och svettas  och jobbar och så gick det plötsligt. Just då kom nya gäster som skulle bo i Lillstugan. Jag var inte så ren om händerna kan jag säga av allt meckande men sköljde mig snabbt och torkade bort det värsta. Jag installerade dem och sedan strängade jag hela gärdet. Kl 19.00 fick jag äntligen ta kväll.
Puh!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0