Fin skog

Egentligen visste jag det redan men nu har jag fått det svart på vitt. Vi har väldigt fina marker här på Rocklösa och det är mycket som är skyddsvärt ur det biologiska perspektivet. Härom dagen hittade jag en väldigt speciell svamp. Vacker med sin kontrast mellan svart och vitt. Jag kollade för säkerhets skull på ett svampforum på facebook om jag artbestämt den rätt.
 
I dag satte jag mig och läste om den och det visade sig att den är sällsynt med bara ett 100-tal kända lokaler (2005). Finns arten tyder det på kalkrik och örtrik öppen skog med gran. Oftast tidigare betad där man bara plockhögg och inte har bedrivit något modernt skogsbruk. Det är just så som det ser ut i vår skog. Arten är sällsynt i stora delar av Europa och många länder har rödlistat den.
 
Det känns spännande att den finns här på Rocklösa och så länge vi bor här så är den inte i fara då vi inte kan tänka oss någon kalhuggning av vår fina skog.
 
Grangråticka

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0