Typiskt när man är borta

När katten är borta dansar råttorna på bordet, heter det ju. Det var ungefär det som hände under fredagen. Jag var iväg på en kurs under dagen om ekologisk äggproduktion. När jag kom hem gick jag genast ut och matade hönsen och ankorna. Sorgligt nog hade en rovfågel varit på besök. Mitt i den värsta leran låg min fina grå anka död. Rovfågeln hade kalasat ordentligt på den i ryggen. Usch! Det syntes att ankan kämpat för att bli fri men med klorna i ryggen och vikten av rovfågeln hade hon inte en chans.
 
Övriga ankor har blivit mycket försiktiga av sig och tillbringar nu hela dagarna inne i ankhuset. De går bara ut en kort stund när maten kommer på morgonen och äter. Lika på eftermiddagen och sedan väntar de tills det blivit mörkt innan hela flocken går ut ordentligt.
 
Jag hittade även en hög med fjädrar inne i en anna hage och bakom huset. Kan inte lista ut om det försvunnit någon höna. Det finns ingen kropp och jag har försökt kolla om någon saknas. Det måste i så fall varit en jättefågel som kommit för de flesta rovfåglar orkar inte lyfta något så tungt som en höna.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0