Sommarskor

I dag  var det dags för hovslagaren att komma och sköta om hästarnas fötter. Alla fick sommarskor på sig och det känns mycket skönt att slippa broddar och snösulor. Det som var mycket intressant idag var att han kom och berättade att han knappt kunde sätta fast skon på Miljons framhovar p g a att det nästan inte fanns någon hovvägg kvar att fästa sömmen. Dessutom var hovarna sneda. Det är första gången någonsin som min hovslagare säger något ont om en annan hovslagares arbete och då har jag haft den här killen i en väldig massa år.
 
Det märkliga är också att fodervärden som hade Miljon var helt lyrisk över sin hovslagare som hon hade bytt till på slutet. Han var så bra och gjorde en massa positiva förändringar på hästarna enligt henne. Nu kan man konstatera att det var precis tvärtom. Att börja verka så att lederna blir snedbelastade är ju förödande och kan ge allvarliga problem och att verka och välja skor så det inte blir någon hovvägg kvar är inte bra.
 
Det märktes att Miljon tyckte det ömmade efter skoningen trots att min hovslagare fick välja extra små sömmar för att det överhuvudtaget skulle fungera. Nu hoppas jag att hoven växer extra bra med ljusets ankomst så att det här rättar till sig snabbt.
 
Miljon har många rosetter på sin tavla

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0