Bygge och kurs

Igår kom byggaren jag lejt och satte igån med att göra om taket på gamla hinderhuset. Jag fungerade som hantlangare under dagen. Kände mig ungefär som i TV-programmet "Arga snickaren". Inte för att killen var arg av sig, tvärtom, men jag fick lära mig kapmaskinen, karta runt och mäta och kapa till osv. Det är ju så det brukar gå till i programmet när husägarna ska lära sig att snickra.
 
Vi jobbade på i högt tempo fram tills regnet kom. Det blev för blött att fortsätta så vi fick i stället lägga på en pressening eftersom takpappen inte var på på den ena sidan. Fortsättning av bygget kommer ske i morgon.
 
I dag har jag varit på kurs i ekologisk äggproduktion. Mycket lärorikt och intressant. Vi fick även se lite bilder och höra berättelser om det storskaliga. Antalet hönor i en medelbesättning är 30.000. När jag hör det känner jag ännu mer hur hög klass det kommer vara på min lilla produktion. Vi fick också lära oss att hybridhönan som idag används producerar så mycket ägg så hon blir helt utsliten på kort tid och tappar ofta fjädrarna för att näringen helt enkelt tar slut i kroppen. Det är inte bra när man avlar fram något som även om den har fri tillgång på mat inte kan försörja sig som den ska. När jag hörde det blev jag ännu mer övertygad om att det jag valt, att bara jobba med gamla svenska lantraser och ursprungsraser, är helt rätt. Klart är att inget smakar så gott som våra ägg. Är det någon som vill prova så finns det lite till salu just nu. Mejla eller ring. Ibland har vi även turer till Stockholm.
 
Lite intressant information att läsa vidare i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0