Elda högar

Nu är jag så nöjd. 16 hösilagebalar blev det på gärdet. De balades på förmiddagen och gräset var skapligt torrt. På eftermiddagen började det regna och då kändes det extra bra att veta att allt var klart. Nu har jag massor av foder till hästarna i vinter och behöver inte snåla.
 
Efter att vi har fått röjt ute hagarna ligger det mängder med rishögar kvar som måste eldas varefter. Det är många dagars jobb så idag kom min duktiga kille som har hjälpt mig med bygge av torn, spångar, stättor mm. Först förbättrade han en stätta som var byggd tidigare men som visat sig väldigt svår att ta sig över. Var man inte väldigt vig så fastnade deltagarna med fötterna i stängslet. När det arbetet var klart byggde han sedan ihop 7 stycken låga sittbänkar som jag ska ha vid de olika matstoppen. Jag blir alltid så nöjd med det han gör och även denna gång blev resultatet långt över förväntan. Efter lunch var det dags för eldning. Det är inte lätt att få fyr på så pass färskt material men han lyckades. Tre högar är nu uppeldade och nu framåt kvällen kom det lite nederbörd. Det får gärna bli lite blött på askan så att den slocknar ordentligt.
 
Utsiktstornet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0