Kaos i hagen

I värmen har bromsarna fullständigt exploderat så planen var i dag att alla hästarna skulle tas ner och få gå i lösdriftarna under dagen. Grattisgänget var inte så långt bort men på vägen till grinden upptäckte jag att Bouchette och Dominans också var i samma hage. Så var det inte tänkt. Det blev rörigt och jag hade några av våra husgäster med ut för att få leda ett par lugna och snälla hästar. I den situationen som uppstod blev det i stället att alla vi människor snabbt fick ta oss ur hagen. Efter ett tag försvann Bouchette och Dominans och då kunde jag ta ner Grattis, Rasmus och Musseron. Två fick gå lösa och det fungerade bra. Ingen tvekan om att de ville in under tak. Sedan hämtade jag Miljard och Miljon. Slutligen gick jag och letade efter Bouchette och Dominans. De hade tillgång till 5 ha hage så det var ingen lätt match. Övergick i stället till att kolla stängslet och se var de tagit sig igenom. Lite läskigt var det när jag hittade platsen. Längst bort hade de mejat ner tråden och då hade en stor stolpe rasat. Vägen låg helt öppen att ta sig ut från Rocklösas marker.
 
Jag gjorde en paus i letandet och gick hem och drack kaffe. Sedan tog jag en ny riktning och gick in på kullen med den tätaste skogen. Mitt där inne hittade jag dem tajt ihop för att skydda sig mot insekter. Fick dem med mig och öppnade så att de kunde springa in i sin hage. De galopperade sedan det snabbaste de kunde iväg till sin lösdrift. Där har de stått och tryckt hela dagen ända fram till halv nio nu i kväll.
 
Det är inte kul att var häst under juli månad när bromsarna är som värst.
 
Dominans

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0