En get

Nu när antalet hästar minskar här på gården måste jag på sikt skaffa andra betesdjur för att kunna hålla markerna öppna och fina. I dag erbjöd Länsstyrelsen en utbildning om getter. Tur att jag gick den kursen.
 
Jag trodde en get var ganska likt ett får i skötsel. Helt fel. En get är mer lik en myskoxe än ett får.
De vill äta buskar och helst äta högt. Träffade en deltagare som har angorafår och han sa att de även äter al. Det låter ju toppen då alen alltid ratas av får och kor. Bestämde mig nästan omgående att det nog får bli ett par getter här framöver. Vore skönt att vinna kampen över alla alskott som skjuter upp.
 
Förutom det var det massor mer intressant att lära. Bl a så följer inte killingen sin mor utan ligger och trycker medans geten går iväg och äter. Samma beteende som ett rådjur alltså.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0