Kolikkänning

Jag känner mina hästar och deras beteenden mycket väl så är det något som avviker brukar jag direkt lägga märke till det. Så var det med Chassi häromdagen. Hon stod och skrapade med foten så jag förstod direkt att hon hade magproblem. Det kallas för kolik på hästar. Det finns flera olika sorter så man vill gärna ta reda på vad hästen har för sort. Första dagen gick det över ganska omgående med lite promenad men så kom det tillbaka nästa dag. Nu var det kraftigare så jag ringde veterinären och fick några råd.
 
De närmaste timmarna var jag och Chassi ute och promenerade halvtimmespromenader varje timme. Hon fick riktiga magkörare då och då. Då ville hon lägga sig och rulla vilket är helt OK. Sedan gick vi vidare igen. Jag hade ställt in henne i en box mellan turerna så jag såg att hon bajsade - så det var inte förstoppning. Troligtvis var det en bakterie som fått fäste. Efter några timmar bokade jag veterinären då det inte ville släppa men han var ute på några andra uppdrag först så vi tog ytterligare en promenad. Tredje gången hade koliken helt plötsligt släppt så det var bara att ringa veterinären igen och avboka.
 
Nu har det gått några dagar och inga återfall. Skönt att det löste sig så smidigt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0