Fågelskådning

Nästan varje dag denna varma sommar har jag varit ner till sjön och badat. Ibland sitter jag och läser en liten stund efteråt. Tydligen var jag så still för när jag vände på huvudet hade en drillsnäppa satt sig på bryggan och vilade. Det är första gången jag ser den sortens fågel. Jag fick leta ett tag i fågelboken för jag är väldigt dålig på vadarfåglarna. Det är väl för att jag aldrig brukar se någon.
 
Drillsnäppa
 

I går landade en häger i vassen alldeles intill där jag satt. Jag kikade på den i kikarn. Den var kvar en liten stund men var märkbart störd av att jag fanns i närheten så sedan flög den iväg.
 
Häger
 

Sista iaktagelsen gjorde jag vid ett litet fågelbad som står i vår trädgård. Där landade två små gråaktiga fåglar. Jag har ännu inte lyckats artbestämma dem men de var ganska lika en sångare men den ena hade lite svagt mönster på bröstet. Får se om jag kommer på vilken sort de är. Kanske dyker de upp fler gånger.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0