Nyttigheter i naturen

Hushållningssällskapet anordnade idag en kurs om ätliga växter. Vi var utanför Ängsö i närheten av Västerås. Det var ute på en ö så vi fick åka båt en liten bit. Där ute lärde vi oss olika växter som växer på äng, åkerkant, trädgård mm. Vi provsmakade dem råa och sedan provade vi alla smörstekta. Det var spännande. Någon var besk, någon lite träig och lommens frön smakade precis som blomkål. Förutom nässla och kirskål som jag använt tidigare hittade jag några nya växter som var riktigt goda.

Hemma igen kokade jag rabarberkräm. Jag har fått en hel kasse med stjälkar av en god vän. Numera har jag inget socker med. Med lite äkta vaniljpulver i och serverat med grädde blir det så mumsigt. Syrligt men inte surt och gott med den mjuka gräddsmaken. På kursen  blev vi bjudna på hemlagad nyponsoppa. Jag tog lite för den var naturligtvis sötad. Till serverades grädde och den var också sockrad. För mig blev det helt enkelt för mycket sött. Det är verkligen inte gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0