Artiklar om skogen

DN har haft en artikelserie om skogen under förra veckan och den här veckan. Det har varit otroligt bra artiklar med mycket information och de är mycket lärorika. Vilka märkliga lagar det är som styr skogsbruket. I Europa är det förbjudet att kalavverka skog men här i Sverige är det ett tvång. Det blev extra tydligt när jag hade en skogskille här på Rocklösa som jag skrivit om tidigare. Han jobbar åt ett skogsbolag som sköter skog och köper skog. Vi gick där i vår skog och så sa jag att man kanske skulle kunna plocka ut lite av de gamla granarna som är riktigt rejäla. Då säger killen att nä, det går inte. Ska jag ta ner några träd måste allt tas ner för så säger lagen. Så dumt, ingen gillar väl hyggen och totalförstörd natur.

I DN:s artiklar beskrivs detta och varför det är så här. Snällt sagt kan man säga att statens kontrollorgan Skogsvårdsstyrelsen går i de stora skogsbolagen ledband och genom sin lagtolkning tryckt ner de enskilda skogsägarna och sett till att de får uruselt betalt för sin skog.

Dessa hyggen är en katastrof för turismen. Alla som bedriver verksamhet i skogen vet aldrig om träden står kvar år från år. Det vore ingen bra turistisk upplevelse att se dessa skövlingar.

I Europa bedriver man ett lönsamt skogsbruk på ett helt annat sätt där de stora träden tas bort och de unga för stå kvar och växa till sig. En sådan skog blir trevlig för alla alltid.

Läs dessa artiklar - ni kommer bli skrämda över hur det går till i vårt land.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0