I sken

Så skönt att vara hemma på morgonen. Pyssel med djuren. Lång härlig frukost och sedan en ridtur med Bouchette tillsammans med medryttaren. Det regnade ganska mycket men efter tre dagar inomhus på kurs så kändes det bara uppfriskande. Det som skulle bli en lugn skön tur visade sig bli en tur med spända hästar som flög i luften med jämna mellanrum.

Det började en bit bort vid en granne. Ett tu tre kastade Bouchette sig runt och drog iväg i sken. På de 11 år jag haft henne har det faktiskt aldrig hänt tidigare. En del tankar hinner fara i huvudet men jag fick stopp på henne ganska snabbt. Även Rasmus blev förstås rädd och for iväg. När vi fick stopp på dem såg vi anledningen. Deras hund hade kommi i full karriär mot hästarna. De såg den direkt men jag hann inte ens uppfatta den innan vi var iväg. Där ser man vilken snabb reaktion hästar har när de behöver fly.

Efter den händelsen gick hästarn på tårna mest hela tiden och vid ett tillfälle hängde medryttaren på snedden. Hon lyckades kravla sig tillbaka igen utan att ramla av. Jag tycker det är fruktansvärt oansvarigt att inte ha kontroll på sina hundar. Hade någon mer orutinerad varit med på ridturen hade det nog inte gått så bra.


Rasmus med ridlägerdeltagare

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0