Bra med en kikare

Nu händer det saker hela tiden i djur- och fågelvärlden. När vi sitter och äter i matsalen har vi bra utsikt över gärdet bakom huset. Nästan varje dag är det något nytt att titta på. Därför har jag lagt min kikare på bordet så jag snabbt kan ta en lite tydligare titt.

I dag hade vi först två ringduvor som gick runt och pickade på gärdet. Efter ett litet tag kom det ett par till. När jag satt och tittade på dem i kikaren fick jag syn på att det rörde sig i tuvan bredvid. Det var en trast men frågan var vilken sort. Tog mig en ordentlig titt och sedan slog jag upp den i fågelboken. Det var en rödvingetrast. När boken ändå var framme passade jag på att lyssna på den också.


Ringduva


Rödvingetrast

Annars har vi olika sorters gäss som går runt och betar och en dag spatserade ett tranpar runt. Med jämna mellanrum kommer en flock med rådjur, oftast 5 stycken.

Det märks att det är vår men hu så kallt det är. På kvällsnyheterna sa de att om temperaturen håller i sig så kommer det bli den kallaste april på hela 2000-talet. Kommer ni ihåg i mars när man var helt övertygad om att det skulle bli en tidig vår och jag började planera för tidigt betessläpp. Lång näsa blev det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0