Mer elände

En olycka kommer sällan ensam heter det ju och det stämmer alltför väl när man har med hästar att göra. I dag var det Dominans tur. När jag kom ut i hagen hittade jag min kille med tjocka svullna bakben. Det var nästan jämntjockt från hoven och upp till kotan. Skenbenen var som stockar. Jag tog in honom och tog tempen och han hade 40,2 vilket är ca 2 grader för högt. Jag fick skippa mina planer för eftermiddagen och i stället ringa till veterinären. Han har nu tagit prov som skickats till labbet. Det mest troliga är att han drabbats av erlichios, en fästingsjukdom. Veterinären påbörjade en speicell antibiotikabehandling direkt för säkerhets skull. Är det rätt diagnos måste han ha penicillin intravenöst i ytterligare 4 dagar.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0