Plugg, plugg, plugg

Nu är det verkligen hårdkörning med pluggandet. Om några veckor ska jag slutföra min kostrådgivarutbildning. Vi har nästan 200 instuderingsfrågor. I går berättade jag högt för Anders några av frågorna. Han säger då "Hur ska du kunna lära dig allt det är". Just så känns det verkligen. Det är fruktansvärt svårt. Så här kan svaret på en fråga se ut:
"Fettet bryts med till glycerol + fria fettsyror i tunntarmen med hjälp av enzymet lipas samt galla. Fettsyrorna tas upp genom tarmväggen sätts ihop igen och bildar åter triglycerider. Dessa bildar kulformade strukturer - chylomikroner. Dessa töms i lymfsystemet för vidare transport till blodet. Därefter tar levern upp de fettsyror den behöver, transporteras även in till celler för energianvändning eller för fettlagring".

Det där var knappt halva svaret på en enda fråga så hur allt ska pressas in i minnet blir inte lätt.

Jag har nu en mängd uppgifter som ska göras på ridterapiutbildning också inför nästa stoppdatum. Det är ett studiebesök med dubbla rapporter som ska skrivas och det ska även kopplas till en vetenskaplig artikel. En gruppuppgift som ska redovisas både skriftligt och muntligt där vi ska undersöka och jämföra olika sorters Horsemanship och till sist en bok som ska läsas och så får vi varsitt specialavsnitt som som ska förberedas inför nästa träff.

Allt det här sista får vänta tills kostrådgivarutbildningen är klar.


Bilbo visar övning med boll

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0