Kött utan jakt

Det är med blandade känslor jag berättar om min dag. Jag hade varit i Strängnäs i några ärenden och när jag började närma mig Rocklösa såg jag att staketet vid hästhagen på Årby (grannens mark) hade pajat. Det var en lång bit där det inte fanns en enda stolpe längre. Stannade till och såg då att en hjort fastnat i tråden. Med finstövlarna stegade jag ner för att kolla. Det visade sig att det var två hjortar med stora horn som satt fast och den ena levde fortfarande. Den låg på rygg och de kan de inte göra för länge för då dör de. Jag försökte vrida den men när jag tog i benen sparkade den vilt.

Full fart tillbaka till bilen och hem efter en kniv. Väl ute på gärdet igen började jag skära av elrepet. Det gick lätt för det satt spänt. Den levande hjorten låg tack och lov still medan jag skar och trädde. Jag koncentrerade mig på att skära just där den satt fast. Det var inte så mycket men sedan hade den lyckats tråckla in sina horn i den andres så att den satt fast. Det måste varit så att de bråkat och stångats och i stundens hetta fastnat i tråden. Jag lirkade ut hans horn och så plötsligt välte han över på sidan och full fart iväg. Den hade inga skråmor så jag hoppas den klarade sig från chocken.

Den andra hjorten var död så efter att jag kolla med markägaren fick jag tillåtelse att ta hand om köttet. Den var så himla tung när jag skulle ha upp den på kärran så det hade aldrig gått om inte en jägare råkade köra förbi just då och kom och hjälpte mig.


Äntligen på kärran

Kvällen ägnades åt att flå och ta ur den. Det är det största djur jag gjort det på. Jag är inte speciellt van för det hinner gå många år mellan gångerna men det gick bra och alla inälvor fick jag ur i helt och fint skick. Nu ska den få hänga länge så den blir riktigt mör. Den är verkligen superstor. Hjärtat var riktigt rejält och levern var nog fyra gånger större än på en tacka.


Uttagen och klar

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0