Höstförberedelser

Ännu en dag med mycket utomhusarbete. Idag var det verkligen en strålande höstdag så det var skönt att vara ute. Blev ibland så varm så jackan åkte av och det räckte med bara t-shirt. Fast då fick man hålla sig i rörelse hela tiden. Jag började dagen med att gå upp tidigare än vanligt. Anders skulle iväg på skyttetävling och eftersom jag ville ha hjälp med att leda hem Henry och Mulle så gällde det att komma iväg innan han skulle åka. Jag halmade sedan lösdriften där de ska gå och mockade tre skottkärror med bajs. Bilbo och Isolde hade lagt sina högar på grusplanen och där ville jag ha rent. Jag hämtade sedan först hem Mia och sedan tog jag Elin och Chassi tillsammans. Nästan 1 mil promenad bara på detta.


Den störste tuppen i det nya hönshuset

I går flyttade mina två hönar och två tuppar in i det stora hönshuset. Nu är de så stora så det var trångt i den lilla lådan. Hela eftermiddagen idag ägnade jag åt att sätta upp nytt staket runt hönsen och ankorna. De får nu bo på samma område men de har olika hus. Jag använder elnät som är för fåglar (små maskor) men jag kopplar inte på någon el utan har det bara som barriär. Utanför det sätter jag upp två rader med eltråd i rävhöjd. Jag har ingen lust att förlora mina fåglar. Höken kan jag inte göra något åt men ankorna tar den nog inte utan det är bara hönsen som är i riskzonen. När allt staket var klart öppnade jag för hönsen. De tyckte det var så läskigt så de gjorde bara en kort utflykt utanför huset.


Ankorna utforskar de nya ytorna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0