Studiebesök på ridterapi

Vilken härlig natt. Första natten sedan jag ramlade av hästen som jag inte vaknade varje gång jag rörde mig. Så skönt. Det är inte förrän något i kroppen inte fungerar som man märker hur beroende man är av den. Visste ni t ex att det är svårt att sätta på sig strumpor när man har ont i ena armbågen? Att jag sov bra är i alla fall ett tecken på att kroppen börjat läka.

I min ridterapiutbildning var det idag dags för att göra ett studiebesök. Gården låg i Järna så det tog ca 45 minuter med bil dit. På gården bedriver de både daglig verksamhet med 5 arbetstagare och så har de några lektioner ridterapi varje dag. Två ridlektioner var jag med på. Ridterapeuten jobbar både med centrerad ridning, TTouch och Feldenkraismetoden. Det var intressant att se hur hon la upp lektionerna och vad de fick göra. På gården fanns också åsnor som arbetstagarna fick praktisera TTouch på en stund på eftermiddagen. Jag har aldrig kommit i kontakt med åsnor förut men de var väldigt trevliga och de berättade att de var enormt lättlärda. En var bara 6 månader så han var ett litet bustroll. Storleken gjorde honom ändå lätthanterlig. Ytterligare ett spännande djurslag fanns i en inhägnad med liten lösdrift till. Det var alpackor. Otroligt söta djur som gav en positiva känslor. Tjejerna kallas för ston precis som med hästar. Fast en alpacka har mer fötter som en kamel. Undrar om kameltjejer också kallas för ston?



Jag var borta hela dagen. Hade tänkt börja skriva min rapport när jag kom hem men kände att hjärnan behöve sova en natt för att sortera alla intryck. Så det jobbet får bli morgondagens.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0