Lika kul som att rida

I dag hade jag lektion för min medryttare. Det gick så bra för henne och Rasmus gick så harmoniskt. Jag blir så glad när lektionen man har leder fram till utveckling och att ryttaren får kvitto på det. Den här gången var inte förutsättningarna de bästa för det blåste och Rasmus var rätt spänd. Mitt i allt kom en stor lastbil som borrade ner snökäppar längs vägkanten. Det fick Rasmus att kasta sig iväg så vi fick ta en liten paus så jag kunder hålle i honom och förklara att det inte var så farligt som han trodde.

Sedan kämpade de vidare med öka och minska volten. Forma - avslappning - sits i balans - händerna på samma höjd - inte fastna i innertygeln - kontakt och stötta på yttertygeln - se vägen - inte vrida axlarna - innerskänkel rakt ner - ytterskänkel lite bak. Ni ser att det är mycket att tänka på. På slutet gick Rasmus i form utan att ryttaren höll fast. Så häftigt. Det kom verkligen det äkta vägen. Det har nog aldrig hänt förut när det gäller Rasmus.

Jag älskar att undervisa och jag slutar aldrig att fascineras av att det blir så mycket finare och harmoniskare när man jobbar med ryttarens kroppskännedom och känsla mer än att bara ösa på.


Rasmus

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0