Slyröjning

Började dagen med att ha ridlektion för mina B&B-gäster. En var helt nybörjare och han fick Grattis. Den andra hade ridit i 7 år men det var 15 år sedan så hon fick Rasmus. De var ju väldigt ojämna kunskapsmässigt men jag lade upp lektionen med lite gemensam genomgång och sedan koncentrerade jag mig i lite olika omgångar på en i taget. Där emellan fick de jobba på egen hand. För Rasmus blev det en hel del trav och så lite galopp på slutet men för Grattis ryttare som red för första gången blev det mest skritt och ett litet prova på i trav för att hitta rytmen i lättridningen.


Regnet har slutat och tackorna är på väg ut till gärdet för att äta

Sedan gick Anders och jag upp i kanten av en av åkrarna och röjde sly i diket. Solen sken så skönt så vi bestämde oss för att ta kaffekorgen med oss och gå en sväng i skogen. Anders är sällan där så jag ville bl a visa honom vår jätteasp.




Vi började med att kolla på bålgetingboet som finns inuti en ihålig ek (inga vid liv längre)


Underbart och det fina ljuset fastnade på bilden


Den gamla grova aspen mitt i skogen mätte 235 cm i omkrets

Naturligtvis hittade jag massor med svamp. Jättestora trattkantareller och trumpetsvamparna var jättefina trots de många kalla nätterna som varit. Där vi satte oss för att fika hittade jag en hel del frostvaxing. Den kommer först när det varit frostnätter. Det var många små på gång så det får bli en tur till dit om någon vecka.


Frostvaxingar som smakar väldigt gott

I hagen på vägen hem stod det två stora fina champinjoner. De vägde 320 g tillsammans så det blev två paket att stoppa i frysen efter att de varit i stekpannan och kokat bort vattnet.


Dessa champinjoner gick inte att missa där de stod och lyste vita mitt bland alla bruna löv

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0