Foderbur

Hästarna mår så bra när de kan ha fri tillgång på foder men en del blir alldeles för runda för de stoppar i sig mycket mer än vad de behöver. I våras fick jag tips av en kompis på en modell som hon sett. Nu har jag byggt en som jag provat inne hos Mulle, Henry, Mia och Elin. De är ju mina mest lättfödda hästar så där var behovet störst att få till en bra lösning.


Mulle bestämmer i sin flock

Foderburen som är ett lämpligt namn på den tycker jag, består av ett grovt galler som sitter på en lastpall. Den hade vi köpt in för flera år sedan och haft ved i så den behövde jag inte jaga efter. Sedan köpte jag kompostgaller som jag fäste på insidan. Från början hade jag bara fyra galler men det blev lite lågt när jag fick sätta dem på längden och så blev hörnen fria. Hästarna åt alldeles för fort när de kom åt maten så lätt. Jag vände då gallren på högkant och tog två till. Vi böjde till i hörnen så ju sluter det helt tätt. I lådan måste man ha något som gör att fodret ramlar ner åt sidorna. Vi skulle ändå skrota ett gammalt ankhus så en bit av taket blev perfekt att sätta i lådan så det blev lutning och fodret rutschar ner. Till sist skulle det på ett lock så hästarna inte äter uppifrån.

Nu har jag haft den i ett par veckor och jag tycker magomfånget minskat på hästarna. De är vid gott hull men inte överfeta. De pyttesmå hålen trodde jag aldrig de skulle kunna pilla ut något ur men det verkar inte vara något problem. Det är också bra att det tar tid för dem att äta vilket mer liknar ett tillstånd i det vilda.

När jag nu skulle ladda upp en bild så ni skulle förstå hur det ser ut upptäckte jag att de foton jag tog inte finns i kameran. Jag får återkomme i morgon med bild i stället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0