Rejält motionspass

Nu har jag två veckor på mig att hinna alla göromål innan sommarens läger drar igång. En viktig sak är att hinna kolla och laga alla staket. Det måste vara klart så att det går att flytta runt hästarna varefter betena tar slut. I dag har jag gjort klart på Årby. Årby heter gården bredvid som har hjortarna. Där får jag låna mark så jag har tre jättestora hagar som jag brukar använda till hästarna. Det är stängslat både med trästolpar och vissa partier med plaststolpar. Spettet måste med för att jag ska kunna trycka ner trästolparna som frusit upp, börjat luta eller ramlat omkull. Jag behöver också en hink med isolatorer, skruvmejsel och hammare.


Sirliga och doftande liljekonvaljer

Jag började med hagen på andra sidan ån. Den första var det bara lite småjusteringar på och lite uppspänning av tråden. Sedan fortsatte jag till den som ligger därefter. Där låg en hörnstolpe ner och några lutade så det blev lite jobb med spettet. När jag började vid skogskanten kom det en underbar doft. Jag lyfte blicken och såg massor med liljekonvaljer som spred den underbara lukten. Blev tvungen att plocka med mig en liten bukett hem. Den står nu på köksbordet och doftar.


Glömde naturligtvis att ta med sågen. Det får bli en promenad till.

Efter lunchen fortsatte jag med nästa hage. Den var inte kul och det berodde på hjorten som fastnade med sina horn i eltrådarna i höstas och drog sönder hela staketet (kunde du då läsa om i bloggen). Märkligt nog hade ingen stolpe gått av utan de var uppryckta ur jorden. Det blev mycket arbete med spettet för att få ner dem alla igen. Jag var tvungen att dela upp arbetet så först gick jag med spettet och gjorde allt klart. Sedan fick jag gå samma ruinda med hinken och sätta i nya isolatorer där de gått av och så hamra ner nästan varenda plaststolpe som under vintern lagt sig platt till marken.
Nu är fötterna trötta efter det oändligt många stegen runt staketena.


Min ständiga följeslagare och arbetskamrat - Zcrollan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0