Bouchette och jag på kurs

Vi skulle åkt på kurs redan för en massa veckor sedan men just den dagen var det snöstorm så det blev inställt. Nu blev det äntligen av. Det var en kurs i longreining. Det märks att Bouchette tycker det är kul att vi är igång igen. Hela hon säger att "nu är det du och jag, matte igen".

Innan vi satte igång inspekterades Bouchette av en kvinna som jobbar som hästmassör och även undervisar på Axelssons och lär upp nya hästmassörer. Jag har varit på föreläsning för henne och hon är väldigt duktig. Naturligtvis var hon nyfiken på Bouchettes bogskada och ville se hur hon såg ut. Alla verkar tro att hon ska gå att jobba tillbaka igen till sin tidigare nivå. Roligt. Fick också kommentar om hur otroligt fint musklad hon är i ryggen. Rätt fantastiskt med tanke på att hon stått i tre år och bara vilat. Intressant att musklerna inte försvinner ändå om de en gång är uppbyggda och man ser till att hästen får ordentligt med mat.

Vi började sedan vårt träningspass med tydliga hörnpasseringar i skritt. Vi gick snart över till trav och då handlar det om att hästen ska trava men så samlat så man kan gå vid sidan. Inte lätt kan jag rapportera. Det gäller att fånga upp och blixtsnabbt ge efter. När hästen inte är så stark vill den naturligtvis dra iväg för mycket och det blir lätt skritt när man försöker fånga upp. Innan vi slutade passet gjorde vi även öppna mot ridhusväggen. Här gäller det att hästen tränar sig på att hitta egen balans. Hela idéen med longreining är att hästen ska bli stark samlad och gå med egen balans på hängade tygel. Ska försöka träna en gång i veckan nu. Det är lagom för det är jobbigt för hästen och uppbyggnad kräver också mycket vila. En av de andra deltagarna fotograferade en del så hon skulle skicka lite bilder. Lägger ut dem när de kommer.

När jag körde hem fick jag syn på något väldigt spännande i vägkanten. Det satt två ganska rejäla småfåglar i kanten och de var mycket oranga. Lite åt papegojhållet. Var tvungen att slå upp i fågelboken när jag kom hem och jag är nästan bergsäker på att det var mindre korsnäbb jag såg. Det var första gången jag såg en sådan men jag hoppas det inte var den sista för det var verkligen en häftig fågel.



Lite senare mötte jag dessa.



Ett säkert vårtecken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0