Stor oro

Att leva med djur frestar på ibland. När de blir sjuka eller det är något med dem oroar jag mig alltid och har svårt för att koncentrera mig på annat. Den här gången var det Dominans som hade fått väldigt lös mage. Det var gult och kladdigt och bara rann ur baken. Man har ju läst om hur snabbt det kan gå utför med fölungar om de får vätskebrist så klart man blir orolig. Vi tog genast hem Domina och Dominans från betet. Clarissa och Bouchette fick också följa med som sällskap eftersom Domina lätt blir stressad om inte allt är som vanligt.

Jag ringde sedan veterinären för att höra mig för hur jag skulle göra. Det blev tre samtal till innan kvällen. Vi tempade - ingen feber. Sedan skulle han matas med morotspuré så det var in på ICA och leta upp hyllan med barnmatsburkar. Måste erkänna att jag inte hade någon aning om var den befann sig. Sedan skedmatade jag honom. Det var nog bara hälften som kom i men jag tror han tyckte det smakade OK. En tempning till på kvällen och så mycket tvätt av den kletiga baken. Inne åt han lite hö med sin mamma och i morse var han fin i baken och det verkade ha stoppat upp. En burk till med morotspuré har vi försökt få i idag och han höll sig fin ända fram störtregnet kom. Då blev han blöt och lite kall och genast kom det lite diarré. Nu vet vi vad det troligtvis beror på i alla fall.


Musseron

Uppe på det andra visade det sig på kvällen att Musseron verkade ha väldigt ont i bakbenet. I morse var det ganska OK men han haltar lite. Hovböld eller att han har klivit på något och blivit öm i sulan kan vara orsaken tror jag.

Vid dagens andra ridpass på vårt mamma-barnläger gick Grattis så konstigt. Han satte framhovarna på nästan en rak och samma linje under sig så det såg ut som han skulle tippa när som helst. Ingen feber och verkar ha normalt beteende i övrigt. Har aldrigt varit med om något liknande. I morgon blir det ett nytt veterinärsamtal.


Grattis kliar sig på bakhoven


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0