Fåglar vid skörden

Det finns alltid så mycket att lägga märke till i naturen. I två dagar har jag nu tillbringat ett antal timmar i traktorn, först för att slå och sedan för att stränga. När man sitter där och kör händer det alltid lite kul runtomkring.

Det började med att en fiskmås dök ner och fick tag på en stor brun sork. Just när den skulle lyfta med den i näbben kom en skrattmås och snodde musen. Den flög iväg med den stora sorken hängande i näbben. Fiskmåsen jagade efter och irriterade skrattmåsen så ett tu tre så tappade den sitt byte. Det blev lång näsa för båda för sorken försvann ner under grässträngen.

Nästa fågel som dök ner fick däremot tag i en stor härlig sork som den genast flög iväg med. Denna gång var det ormvråken som var i farten.

I dag dök det upp en helt ny art för mig. Jag såg att det var en rovfågel men den var inte så stor. Försökte pränta in kännetecknena så jag kunde slå upp den i boken när jag kom in. Den låg och ryttlade i luften långa stunder och den såg ut att vara brun på ryggen. Ibland satte den sig på telefonstolpen  och spande ut över gärdet. Väl inne hittade jag den i fågelboken. Det var en tornfalk. Jag har aldrig sett en falk överhuvudtaget tidigare utom i djurpark, så det var verkligen roligt.


Tornfalk


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0