Sommarmat

Martina är hemma och hälsar på under några dagar av sin semester. Jag har fått en dotter som är väldigt intresserad av matlagning och som gillar god mat. Tillsammans komponerade vi en riktigt härlig sommarmiddag som vi bjöd mormor och morfar på när de kom på besök.

På förmiddagen gjorde jag en rostbiff i ugnen. Jag använde den bit av steken som kallas fransyskan. Vi äter mest tackkött och det blir väldigt fina bitar om man styckar upp steken utan ben. En tacka är ju betydligt större än ett lamma så en bit räckte till oss alla fem. Köttet blev så mört och saftigt genom tillagningen i ugnen på bara 100 grader.
Till det gjorde vi en gräddfilssås med örtkryddor och så grillade vi paprika, champinjoner, squash och majskolvar som vi penslade med en vinäger-vitlödsmarinad. Pricken över i blev ett blomkålsmos som Martina gjorde. Till efterrätt åt vi krusbärskräm med mjölk.


            Stora och rejäla tackor

Med alla grönsaker, bär och kött från gården kändes det mycket nyttigt och väldigt somrigt.

Kommentarer
Postat av: Ida Westerlund

Har inte varit på ridläger hos er på Rocklösa på flera år men att läsa din blogg får mig genast att längta tillbaka, är inne så ofta jag kan och läser om vad som händer på gården! Hoppas att jag någon gång ska kunna komma tillbaka, med min medryttarhäst eller utan!

2010-07-28 @ 14:58:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0