Bett eller?

Vaknade i morse med en uppsvälld arm och hand. Vet att jag stördes lite av det i sömnen under natten också men när jag gick la mig kände jag ingenting. Det måste alltså ha börjat under natten. Underarmen är uppsvälld och handryggen minst dubbelt så tjock som den ska vara. Även fingrarna är klubblika. Har inte direkt ont men det spänner mycket och det går inte att sluta handen.



Svullnaden ökade under dagen så nu på eftermiddagen har jag varit till vårdcentralen. När jag satt i väntrummet kollade jag in de olika läkarna som var i tjänst varefter de kom och hämtade en patient. Tänkte genast att den unga killen som säkert saknade efarenhet och inte läst klart till läkare än inte var någon hit att hamna hos. Typiskt nog så var det den läkaren jag blev inkallad till. Det visade sig vara en klok kille för när jag beskrivit varför jag kommit hämtade han en äldre rutinerad kollega. Han tyckte det såg ut som en reaktion på någon form av bett. Jag sa att de enda betten jag fått under dagen innan var bromsbett och de brukar jag inte få någon reaktion på. Han förhörde mig då om vad jag gjort under dagen. Dragit ris? Ja det hade jag faktiskt gjort för vi hade fällt ett litet körsbärsträd i trädgården. Varit i kontakt med getingar? Berättade att jag rivit sönder ett getingbo i förrådet men kastat mig ut och inte blivit stucken. Han tyckte nog att jag utsatt mig för många bettrisker under dagen så även om jag inte märkt något var det troligen orm eller geting. Han hittade också två små märken med rätt avstånd från varandra som kunde tyda på orm.



Nu har jag fått både cortison och en allergitablett och svullnaden bör gå ner om ett par dagar. Tills dess ska jag inte använda armen och handen så mycket. Undrar om jag kan låta bli?

Kommentarer
Postat av: lena oktav

Vad bra att du åkte till vårdcentralen! Ibland kan de yngre läkarna vara bättre, de har ofta inte lika mycket prestige att ha rätt och veta allt, utan kan fråga.

2010-07-17 @ 07:34:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0