Svar och så lite pippi

Alla som gissade på veckans fråga hade rätt svar. Först var Antonia, Grattis! Svaret var Clarissa.


Clarissa i januari

Vi har haft nya gäster vid vårt fågelbord. Först kom sidensvansarna men de försvann snabbt igen. De äter bara bär och frukt och de fann väl inte vad de sökte. Ett år hade vi dem här hela tiden för då hade jag massor med gamla äpplen kvar som jag la ut varje dag. Det roliga med sidensvansarna är att de är så oskygga. Man kan gå förbi dem på någon meters håll och de sitter kvar.


Sidensvansar

Strax efter att de lämnat trädgården dök det upp en betydligt större pippi. Det var nötskrikorna. De är desto skyggare så man kan knappt röra sig inne i huset ens. Minsta ljud eller rörelse gör att de flyger sin kos. De stoppade sin näbbar fulla med solrosfrön inna de flög iväg och gömde dem. Nötskrikan är också så fin i sina färger tycker jag. Vi har gott om dem på höstarna när ekollonen blir klara. De samlar dagarna i ända och letar på backen bland eklöven.


Nötskrika

Jag har nu också räknat till 11 steglistar vid fågelbordet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0