Dramatisk förändring

I alla fall Mulle, Mia, Elin och Henry tycker att det har skett en stor förändring. Varefter veckorna har gått har de bara blivit fetare och fetare så igår tog jag beslutet att börja portionera mat till dem också. Det blir en del extra arbete men i stället kommer det gå åt mindre med mat = mindre kostnad. Mulle andades så fort häromdagen och jag tyckte hans hovar var lite varma. Inte en fånghäst till tänkte jag. Man tror numera att övervikt kan ge fång så det gäller att passa sig.


Mia med tjock mage

Nu när de inte är så dästa och mätta har de börjat röra lite mer på sig också. De har inte kommit in i sina mattider än. Jag kommer ihåg att det tog några veckor för stona innan de landade i sin nya foderstat.



I dag räknade jag över mitt förråd av ensilagebalar. Det var 69 stycken kvar. Om jag räknar att det är 15 veckor kvar innan betessläpp (tänk så fort de veckorna går) så kommer Tottes gäng göra slut på 15, stona 8, fåren 5 och så gissar jag på 8 till Mullegänget. De åt en i veckan innan ransoneringen men det borde räcka med en varannnan vecka nu. Det blir 36 totalt. I så fall har jag god marginal. Första året det händer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0