Arbete från marken

Ett väldigt roligt sätt att jobba med hästarna från marken heter longreining. Det går till så att man går ungefär vid flanken på hästen och håller i tygeln. Det krävs naturligtvis en längre tygel än vanligt för att den ska räcka så långt bak. Man använder ingen gjord. Jag gillar att arbeta hästarna så för man kommer nära dem och får en bra kontakt. I dag jobbade jag både med Clarissa och Bouchette på det viset. Det är lätt att mjuka upp sidorna och jobba med eftergiften och även stärka dem bak. Jag gör allt i skritt. Det är lite halkigt på ridbanan med all snö så man får anpassa sig i arbetet.


Här testar Clarissa lite galopp i den tjocka snön efter arbetspassets slut

Kommentarer
Postat av: Anonym

2010-01-26 @ 23:22:14
Postat av: Madeleine

Vad använder man för tyglar till longreining?

2010-01-26 @ 23:23:03
Postat av: Lena

Det finns långa tyglar att köpa men jag använder antingen en vanlig körtöm eller en longerlina. En lina är lite för lång men det är bara att hänga upp överflödet i ena handen så som man gör när man tömkör. /Lena

2010-01-27 @ 16:23:01
URL: http://www.rocklosa.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0