Jag är upprörd

Finns det inget vett i folk? I dag hände något som man bara inte tror att det kan hända. Inte bilen som sådan utan att det var lantbrevbäraren som var inblandad i det hela.

Jag har börjat sätta igång Clarissa och rider en liten kort snutt på vägen bort till grannen där jag vänder och rider hem igen. Med den stora snömängden är det helt omöjligt att rida någon annanstans en på de plogade vägarna. Jag är alltså ute på en liten tur med Clarissa och är på hemväg och möter postbilen. Vägarna är väldigt smala i vanliga fall men nu är det än värre med plogvallarna. Postbilen stannar så jag samlar ihop Clarissa lite och rider förbi i kanten. Vet ni vad han gör då? När vi är jämte bilen gasar han iväg med följd att Clarissa kastar sig iväg i sken. Får stopp på henne snabbt och svär en lång ramsa över postkillen.



När jag kommit över den lilla kullen och det inte lutar neråt mer småtravar jag hemåt för jag vet ju att han strax kommer tillbaka med bilen. Jag lägger mig mitt på vägen för sådana där idioter vill man inte bli omkörd av. Ni kommer inte tro att det är sant det jag nu berättar men det är det. Han kör upp i häcken på hästen och lägger sig på tutan. Ny skentur. Clarissa är normalt aldrig rädd för bilar men även den lugnaste häst kan ju få panik av detta.

När jag fått stopp på henne sitter jag av mitt på vägen. Går fram till postbilen och framför en del åsikter om det hela. Försöker hålla mig lugn. Vet ni vad han säger? Du ska inte rida på vägen. Du borde flytta på dig osv. Man tror inte det är sant. Han har alltså inte mött mig på vägen på ett halvår och kan ändå inte visa lite hänsyn - helt ofattbart. Vårt samtal slutade inte i gräl för det hade inte lett någonstans utan jag försökte få honom att förstå att om vi visade varandra hänsyn och samarbetade i stället så skulle det fungera bättre.
Undrar om jag ska ringa hans chef, vad tycker ni?
Jag är glad att det var Clarissa jag var ute med som är lätt att påverka även i paniksituationer. Hade det varit Totte hade det nog slutat i katastrof i stället.

Kommentarer
Postat av: Helene

Hej Lena! Vilken ruskig upplevelse! Själv hade jag absolut ringt hans chef. Jag beundrar dig verkligen att du kunde behålla ditt lugn och diskutera sakligt med honom, när jag blir sådär rädd så blir jag väldigt ilsken, normalt är jag lugn av mig men av chocken så brukar jag både reagera och(tyvärr) överreagera. Var rädd om dig och hästarna. Kram Helene och Rulle

2010-02-25 @ 18:35:34
Postat av: Kerstin Åkerblom

Hej, Lena!

Självklart ska du ringa postidiotens chef! Enligt vägtrafikförordningen är alla förare av motorfordon skyldiga att visa nödvändig hänsyn vid passerande av hästfordon, och till och med hjälpa till att få hästen förbi motorfordonet. Det klarar man sig väl oftast bättre utan, men att stanna och vid behov stänga av motorn, och vänta tills ryttaren/kusken signalerar att det är ok att åka vidare, är en ofrånkomlig plikt som förare av motorfordon!

Otroligt att någon kan vara så urbota dum att han åker upp bakom hästen och tutar!!!! Den killen borde bli av med körkortet på direkten!

Det verkar som om just postkillar är överrepresenterade i såna där sammanhang. När jag jobbade i ett travstall, råkade jag ofta ut för lantbrevbäraren i trakten, som kom farande som värsta racerföraren i sin lilla röda bil. Vet inte hur många skenturer jag har honom att tacka för!

Hade problem med en otrevlig gubbe i Mercedes också, men honom uppfostrade jag genom att se till att repa hela bildörren med stänkskärmen på rockarden en gång när jag körde en häst som det var omöjligt att skrämma med bilar. Det blev en jättestilig repa...och efter det valde gubben att INTE åka skogsvägen när han skulle till stan, utan höll sig till dåvarande E3-an istället.

Egentligen skulle du inte bara ringa till posttöntens chef, utan också polisanmäla honom för vårdslöshet i trafik och framkallande av fara för annan trafikant. Det kunde ju gått riktigt galet för både dig och Clarissa!



Lova nu att ta tag i det här, så det inte händer igen!



Många kramar från Kerstin



(som red Grattis på vuxenlägret sommaren 2007)

2010-02-26 @ 01:58:01
Postat av: Anonym

RING absolut hans chef. Om det hänt något är det ju han och posten som är ansvariga och så här får det bara inte gå till. Som ryttare och häst har man också lov att vara på vägen. Jag skulle ringa tidningen i rena ilskan.

Annika

2010-02-26 @ 10:52:44
Postat av: Emelie

Respektlöst av föraren. Sånt där är bara för irreterande...



Tur att allt slutade väl och att ingen skadade sig!



MVH/ Emelie

2010-02-27 @ 12:58:55
Postat av: Mee:P

Knäpp postgubbe :@

2010-02-27 @ 16:53:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0