Första lammen

Vi har fått året första lamm.



När jag kom hem ifrån min träning i går kväll hörde jag ett lamm hojta i fårhuset. Det hade kommit lite på avvägar men hittade sedan sin mamma. Tackor behöver vara ifred med sina nyfödda lamma så att de präglas på henne ordentligt. Finns nog inga djur som är så känsliga för att det luktar "fel". Har varit med många gånger då de tappat bort en av sina en stund i början och sedan vill de inte ha tillbaka dem. Jag skyndade mig att bygga en box av grindar så inget skulle hända. Det första lammet var svart.



När jag kom ner en stund senare hade det kommit ett vitt lamm. Gick ner ytterligare en gång senare och hjälpte den lite med att hitta spenen. Sedan höll jag tummarna för att tackan skulle fixa det och gick och la mig.



I morse såg de pigga och glada ut och allt verkar fungera som det ska.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0