Dikeskörning

I dag hade jag heldag med en av mina ridelever. Vi började med att väga kassar så det var klart och sedan körde vi ut halm i varje lösdrift. Det var mycket uppskattat av alla hästar som går på begränsad fodergiva. Alla samlades direkt när vi spred ut halmen.

Vi tog in Bilbo och Chassi och gjorde i ordning dem för en tur. Jag satte körselen på Bilbo för att tömköra honom på turen och min elev tränsade Chassi för longreining. Vi tog svängen bort mot gården Börsnäs. Hästarna var så pigga och tyckte det var så kul. De frustade och stegade på det var till att promenera med raska steg. När vi var på hemväg upptäckte vi plötsligt att den stora plogtraktorn kom i fullt ös bakom oss. Det var bara en liten bit kvar till en infart som vi tänkte att vi kunde ta oss in på. Vi hoppades på att killen i traktorn skulle se oss i god tid och sakta in så att vi hann undan. Han såg oss men kom så nära så hästarna blev rädda. Bilbo kastade sig ut mot fältet bredvid. Det var bara det att där var det först ett djupt dike som han inte såg p g a all snö. Han försvann ner nästan hela hann. Snön gick ända upp till manken på honom. Han lyckades därefter kravla sig ur och upp på gärdet där snön bara gick upp till magen. Jag hade inget annat val än att ta samma väg. Sprattlade en stund i diket och så ut på gärdet. Inte en chans att vi skulle kunna ta samma väg tillbaka så vi fick starta färden i den djupa snön till ändan av gärdet för att kunna ta oss tillbaka till vägen igen. Kände hur kängorna snöfylldes mer och mer för varje steg. Våra hästar var rejält upphetsade när vi fortsatte hemåt men lugnade sig efter ett tag. Tyvärr blev det ingen bild när jag och Bilbo kravlade i diket så ni får föreställa er hur det såg ut. Bilbo var väldigt duktig i selen. Vi höll på med körträning förra våren innan han fick fång så det har varit ett långt uppehåll i utbildningen.


Bilbo


Chassi

Efter att jag bytt långkalsonger, termobyxor, strumpor och kängor (allt var blött) så tog vi ut Clarissa och Bouchette för att longera dem i den djupa snön. Jättebra träning för hästarna men väldigt påfrestande så vi höll inte på så länge.


Bouchette


Clarissa

Kommentarer
Postat av: lena oktav

Vilka vackra bilder det är på hästarna!

2010-02-07 @ 07:54:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0