Det gick vägen

I onsdags var det dags för nästa tacka att lamma. Jag var inne och gjorde en del skrivbordsarbete på förmiddagen och när jag kom ner vid 12-tiden hade hon redan hunnit få tre lamm. Det fanns inga när jag morgonutfodrade dem vid nio så det hade gått fort när det kom igång. Den här dagen hade vi 15 minus så det kan inte vara något vidare att vara lamm och komma till världen under sådanan förhållanden. Två stod upp medans de tredje låg i en liten blöt hög och verkade väldigt medtagen. Den kändes lite kall och försökte inte ens komma på benen.

Jag gör alltid allt för att försöka rädda varje lamm så jag gnuggade den med halm och försökte få upp den på fötterna. Provade också att hålla den mot spenen men den var alldeles för orkeslös. Hämtade en pytteliten skvätt lammvälling i nappflaskan. Den kanske fick i sig någon droppe men den hade ingen sugförmåga. Nästa steg blev värmelampan. Hämtade den på magasinet och monterade upp den i boxen och la lammet under värmen.



Efter en halvtimme började den pigga på sig lite och när jag kom för tredje gången med min nappflaska för ett försök sög den i sig hela skvätten. Den började sedan jobba sig upp på de enormt långa vingliga benen och började bete sig lite mer normalt. De andra två syskonen hade lagt sig så de hade nog hittat lite mjölk hos tackan. Nu lämnade jag dem och höll tummarna för en fortsatt lycklig utveckling.



Idag fredag kan jag rapportera att alla lammen är pigga och glada och tackan tar väl hand om dem. Skönt att veta att insatsen räddade ett liv. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0